Een goede motivatiebrief is het halve werk!

Solliciteren is voor de meeste mensen een behoorlijke opgave. Alles begint bij een toffe vacature, vanaf dan kun je aan de slag. Een strak cv in elkaar draaien, een motivatiebrief schrijven en afwachten tot je bericht krijgt. Hoewel solliciteren een zenuwslopend proces kan zijn geldt ook hiervoor: oefening baart kunst!

Brieven bestaan altijd uit een vaste indeling. Je begint met een aanhef, gevolgd door een inleiding. Vervolgens duik je de inhoud in waarna je de brief kunt afronden. Dit alles lijkt een schot voor open doel, maar te vaak lopen de inleiding, inhoud en afronding door elkaar heen. Hieronder benoemen we per onderdeel een aantal tips om je op weg te helpen naar een goede motivatiebrief.

De inleiding
In de inleiding benoem je waarom je schrijft. In dit stuk tekst kun je jezelf kort voorstellen en aangeven waarom je schrijft (bijvoorbeeld naar aanleiding van welke vacature je schrijft). Het is handig in dit stuk tekst alvast te noemen dat je denkt een aanwinst voor de organisatie te zijn. Je kunt aangeven dat je hier later in de brief op terugkomt. De aanleiding mag kort en bondig zijn. Een mooie richtlijn is een lengt van maximaal vijf regels.

De inhoud
Logischerwijs kun je de inhoud opsplitsen in drie delen: introductie van jezelf (wie ben je? Wat is je achtergrond? Waar wordt je enthousiast van?), een stukje uitleg over relevante werkervaring die jou geschikt maakt voor de functie (vergeet hier niet te verwijzen naar je cv én te benoemen waarom je een nieuwe uitdaging zoekt) en een stuk waarin je uitlegt wat je zou toevoegen aan de organisatie.

Veel mensen geven in hun motivatiebrief aan wat ze zoeken in een baan maar vergeten te benoemen wat ze de organisatie kunnen opleveren. Dat is een absolute no-go. Wat wel aan te raden is om hier persoonlijke noten in te leggen. Je mag best laten zien wie jij bent. Dit kun je doen in je introductie, maar zeker ook in het deel over je werkervaring. Geef aan wat je motiveert, wat je wel en niet prettig vindt werken en wat jou enthousiasmeert.

Wanneer je nog geen relevante werkervaring hebt opgedaan voor de functie waarop je solliciteert hoeft dat geen probleem te zijn. Je kunt dan benoemen waarom je de overstap naar deze functie wil maken. Benoem zeker ook vaardigheden die je in het verleden hebt opgedaan die je binnen de nieuwe functie kunt inzetten.

Ten slotte komen we bij het stuk gericht op wat je gaat toevoegen in de organisatie. De meeste mensen vinden het moeilijk zichzelf te “verkopen”. Bescheidenheid is een mooie eigenschap, maar niet tijdens het solliciteren. Wanneer je het moeilijk vind te bedenken wat je toevoegt in een organisatie kun je in je omgeving rondvragen naar je sterke eigenschappen. Je kunt ook kijken naar de werkzaamheden die je heel leuk vindt: wat zeggen die over jou als persoon of teamlid? Stel je wordt heel blij van plannen en organiseren. Dan ben je wellicht een waardevolle toevoeging omdat je bewaakt dat alles op tijd én volgens afspraak af is. Probeer je goede eigenschappen te vertalen naar de vacature tekst. Een goede planner is heel waardevol, maar wanneer een organisatie vraagt naar een creatieve duizendpoot is het wellicht niet zo belangrijk dat je goed kan plannen en organiseren. Houd dus altijd de vacature tekst paraat!

Afronding
Nadat je inhoud staat kun je aan de gang met de afronding. Je kunt hier benoemen dat je enorm enthousiast bent en dat je hoopt dat dit wederzijds is. Laat de organisatie zeker ook weten dat ze bij vragen contact met je kunnen opnemen. Je kunt je contactgegevens onderaan de brief zetten. Wellicht staan je contactgegevens ook in je cv. Toch is het belangrijk je contactgegevens ook in je brief te noemen. Soms worden eerst de cv’s gelezen en daarna de motivatiebrieven of andersom. Het is slim het de organisatie zo makkelijk mogelijk te maken om met je in contact te komen. Niet vergeten dus!

Je brief staat nu, gefeliciteerd! Hier nog wat algemene tips op een rij om je brief te finetunen:

  • Houd het kort
    We zijn geneigd hele lange zinnen te gebruiken. Dat maakt een brief lastig te lezen, zeker wanneer je veel brieven moet lezen in een sollicitatieprocedure. De ambitie om lange zinnen te ontcijferen verdwijnt dan, dus goede leesbaarheid is enorm belangrijk.
  • Begin niet elke zin met ‘ik’ of ‘mijn’
    Je schrijft de brief aan een organisatie. Uiteraard is het belangrijk wie je bent en wat je zoal hebt gedaan, maar het is niet handig iedere zin te starten met bovenstaande woorden. Het is eentonig en kan egoïstisch overkomen.
  • Durf hulp te vragen
    Vaak weet je zelf best waar je goed in bent, waarom je in een bepaalde functie zou passen of wat je toevoegt aan een organisatie. Het juist verwoorden van dit alles kan lastig zijn. Durf daarom in je omgeving hulp te vragen. Het kan enorm helpen in gesprek te gaan. Een ander ziet soms net andere dingen dan jijzelf.
  • Controle
    Voer altijd een laatste controle uit op spelling. Je kunt dit zelf doen, of beter nog: laten doen door iemand anders. Zo haal je de laatste fouten of onduidelijke zinnen uit je brief.

Hopelijk hebben we je nu een aantal handvaten gegeven waarmee je aan de slag kunt. Werk je bij één van de aangesloten organisaties van Mobiliteitscentrum Regio West-Brabant? Dan helpen we je gratis bij het opstellen van een motivatiebief of cv. Je kunt hiervoor terecht bij Marieke Smulders of Karen van de Wiel.

Veel succes met solliciteren!

Courtney van Oers

Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney.